26 januari 2010

EN VÄDJAN TILL SJ

Hovrättspresidenten Kathrin Flossing kontaktade mig strax före jul och påtalade att både domstolar och andra myndigheter i Jönköping, t ex Domstolsverket och den relativt nyetablerade Domstolsakademien, förlägger många möten och utbildningar till andra orter beroende på att det inte går några direkttåg från Stockholm till Jönköping på morgonen och hem igen på seneftermiddagen. Detta innebär naturligtvis att Jönköping förlorar intäkter för hotellnätter och restaurangbesök.

De dåliga tågförbindelserna försvårar enligt hovrättspresidentens uppfattning också rekryteringen av personer som behöver pendla hit därför att de inte kan eller vill flytta hit. Risken finns även att förbindelserna är till nackdel för Jönköping vid framtida översyn av antalet domstolar.

Naturligtvis tog jag Kathrins uppgifter på största allvar. Inte bara för att hon är en mycket trevlig kvinna utan naturligtvis framförallt för att jag delar hennes oro. Jag kontaktade därför stadsdirektören som i sin tur tog upp frågan med kommunstyrelsens ordförande. Igår togs frågan upp i ledningsutskottet och stadsdirektören har nu fått i uppdrag att uppvakta SJ i frågan. Jag hoppas verkligen att SJ inser allvaret!