23 juli 2015

Tacksamhet som lugnar

Sitter i en taxi på väg hem från Alvesta. Tåget krånglade på vägen från Skåne så vi missade anslutningen i Hässleholm. Bara några minuter efter att vi ankommit dit så får jag telefonsamtal från Öresundståg att man bokat in mig på ett tåg till Alvesta istället en halvtimme senare. Jag passar då på att köpa lite gott att äta och ett par trevliga tidningar. Medan jag väntar på tåget och gläds åt kvällssol och ljumma vindar får jag sedan besked om att man ordnat en taxi till mig från Alvesta och ända hem till min bostad. Sammanlagt bara en dryg timmes försening.

Jag har nog aldrig varit med om så god service vid en tågförsening! Bestämmer mig för att inte alls förbereda ett möte under tågresan, som jag hade planerat, utan bara läsa tidningar och njuta av mina goda kolor. Och så nu, under taxiresan, ger förseningen och den oväntade servicen mig något att blogga om. Blir en bra hemresa trots allt. Efter att ha varit i Skåne på min äldsta mosters begravning och efter besked om att min partikollega Nils-Erik Davelid hastigt avlidit är det svårt att stressa upp sig över vardagliga problem. Min tacksamhet över det liv jag har fyller mig med ett starkt och beskyddande lugn.