19 juli 2015

Vi diskare diskrimineras i Sverige!

På TV sänds mängder av matprogram. Många nya kokböcker ges ut hela tiden. Tydligen kan folk inte få nog av matlagningstävlingar och läskande bilder eller program med fantastisk mat. Men tillåt mig att komma med ett normkritiskt perspektiv - vem tar egentligen hand om disken? Och NÄR får vi äntligen se en tävling i diskning? En man sa till mig häromdagen att det ju finns diskmaskin nuförtiden. Men, hallå, det säger bara den som uppenbarligen inte brukar diska...Jag är gift med en man som älskar att laga mat och som är väldigt duktig på det. Själv tar jag hand om disken, och jag är stolt över det! Jag är duktig på att diska! Jag kan packa en diskmaskin på ett enastående sätt och se till att diskbänken är ren och glänsande efteråt. En talang som jag ärvt av min far. Men som diskare känner jag mig diskriminerad i samhället, osynliggjord. Inte ett enda matlagningsprogram antyder ens att det finns disk att ta hand om och aldrig blir någon diskare namngiven. Inga böcker om diskningens ädla konst ges ut. Finns det någon därute som är beredd att ta stafettpinnen?